"Pionieren als kwaliteitsverpleegkundige in de verpleeghuiszorg"
Wie de zorg van wat dichterbij kent, weet dat het een bijzondere stap is als een verpleegkundige uit het ziekenhuis overstapt naar het verpleeghuis. Het zijn namelijk twee totaal verschillende werelden. ‘Ja, dat klopt. Toen ik naar Leerdam verhuisde, heb ik bewust gekozen voor werken in een verpleeghuis’, vertelt Liesbeth. ‘Als je in de zorg werkt, kun je echt iets betekenen voor de mensen die je verzorgt. Je bent niet alleen een zorgverlener, maar ook een klankbord, je luistert, geeft aandacht, je trekt in die zin echt met de mensen op. Dat was in het Jeroen Bosch ziekenhuis zo en nu weer in verpleeghuis Lingesteyn.’
Welzijn bewoners is prioriteit
Samen met haar collega’s verleent Liesbeth zorg aan een groep bewoners met dementie. ‘Als kwaliteitsverpleegkundige sta ik naast het team en denk met mijn collega’s mee in het organiseren van hun eigen werk. Je kunt het zien als coaching on the job en ondersteuning bieden. Zo faciliteer ik mijn collega’s bij alles wat zij nodig hebben om de bewoners elke dag de beste zorg te verlenen. Het is elke dag onze prioriteit om de bewoners een zo fijn mogelijk leven te bieden. Dat leven moet naadloos aansluiten bij wat zij nodig hebben, wat zij wensen en moet passen bij het leven dat zij gewend waren vóór het verpleeghuis. Want ook daar willen we recht aan doen.’
Samenspel van deskundigheid
In de acuut hectische periode op het hoogtepunt van de coronapiek, stonden Liesbeth en haar collega’s voor de taak om zorg en welzijn te blijven waarborgen. ‘Dit was best een uitdaging, want de zorg moest ten eerste goed en veilig zijn. We verzorgden bewoners geïsoleerd en als zorgverleners waren we volledig geïsoleerd aangekleed.’
Al snel werd duidelijk dat Liesbeth over een helikopterview beschikt en dat zij in een coördinerende rol goed tot haar recht kwam. Op die manier kon ze haar collega’s ondersteunen en faciliteren om bewoners goed en veilig te verzorgen. Zo zorgde ze voor alle werkinstructies- en protocollen en de materialen die de zorgverleners nodig hadden om de zorg goed te verlenen aan de bewoners. Mijn taak was en is ervoor te zorgen dat op de woongroepen duidelijk is wat het beleid is en hoe dat in zorg door mijn collega’s uitgevoerd moet worden. ‘Dat was nodig, want de instructies voor zorg wijzigden continu door de nieuwe maatregelen. Door het samenspel van alle deskundigheid van alle zorgverleners, zijn bewoners in Hornstaete meer dan alleen goed en veilig verzorgd. Er was namelijk voortdurend zorg en aandacht voor hun welzijn.’
Grote impact
Liesbeth: ‘We hebben een heftige periode met elkaar meegemaakt, omdat we veel bewoners helaas hebben verloren aan het coronavirus. Daarbij kwam dat een groot deel van het team besmet raakte en ziek thuis was, toen veel bewoners overleden. Dat moment van afscheid nemen, hadden de medewerkers hierdoor gemist. Dit had een grote impact op de overgebleven bewoners en het team.’
Verder als pionier
Nu het hoogtepunt van de coronacrisis voorbij is en bewoners en zorgverleners zijn gevaccineerd, blijven Liesbeth en haar collega’s alert op veilige zorg. Het staat nog steeds buiten kijf dat de kwaliteitsverpleegkundige van grote meerwaarde is in het zorgteam in een verpleeghuis. Liesbeth heeft haar plek in Lingesteyn gevonden. Rivas is de functie van kwaliteitsverpleegkundige verder vorm aan het geven voor alle verpleeghuislocaties met onder andere een scholingsprogramma voor hbo-opgeleide verpleegkundigen. ‘Kwaliteitsverpleegkundige is een leuke, veelzijdige en uitdagende functie’, vertelt Liesbeth. ‘Invoeren, borgen en ontwikkelen zijn enkele speerpunten. De bedoeling met kwaliteitsverpleegkundigen is de deskundigheid binnen de zorgteams in verpleeghuizen naar een hoger niveau te tillen, waardoor de kwaliteit van zorg nog beter wordt. Dit doen we door verbeteringen door te voeren op het vlak van kwaliteit en veiligheid binnen de teams, samen te werken met eigen en andere disciplines, innovatieve communicatiemiddelen in te zetten , onderzoek te doen, actief te zijn bij het bevorderen van de cliëntveiligheid, kennis uit te wisselen en een leidende rol te hebben bij veranderingen.’